att starta en ny Google Ads-sökkampanj är en spännande process. Spänning, ångest, rädsla och hopp är känslor som kommer att tänka på när jag ska klicka på Aktivera-knappen på en ny kampanj.
om du precis har börjat kan du vara rädd för att röra upp det. Jag fattar. Stegen jag går igenom kommer att se till att du sätter in mer pengar på ditt eget bankkonto, snarare än att bara finansiera Googles Imperium.
när Google Ads (tidigare Google Adwords) konfigureras och hanteras korrekt är det en av de bästa källorna för nya kunder.
under åren har jag hjälpt företag att växa från $ 0 till $1,000,000+ på baksidan av hårt arbetande AdWords-kampanjer. Men jag har också sett tiotusentals dollar spolas ner i AdWords-avloppet på grund av felaktiga kampanjer.
så låt oss komma ner till det. Bind på ditt AdWords-förkläde, ta en penna för att skriva ner de viktigaste stegen i en framgångsrik Google Ads-kampanj och följ med när jag går igenom hur du skapar en lönsam Google AdWords-kampanj från början.
Google Adwords Steg #1: Finns Det Kundernas Efterfrågan?
om dina kunder inte söker efter din produkt eller tjänst i Google, kommer AdWords-sökannonsering uppenbarligen inte att fungera för dig.
så innan du blir för upphetsad över att skapa din första kampanj måste du verifiera att det faktiskt finns sökvolym för vad du ska erbjuda.
jag föreslår att du använder UberSuggest, vilket är mitt eget gratis sökordsforskningsverktyg. Sökordsverktyget fungerar ungefär som en tesaurus. Du anger i fraser som du tror att dina framtidsutsikter söker, och det kommer att berätta andra liknande, relevanta fraser.
Ubersuggest kommer att berätta hur ofta människor söker dessa fraser, hur konkurrenskraftiga sökord, och hur mycket det kommer att kosta att annonsera på varje sökord. All denna information hjälper dig att avgöra vilka sökord du vill använda i din första kampanj.
jag rekommenderar också att du använder sökordet” förslag ” som tillhandahålls under huvuddiagrammet. Detta ger dig en uppfattning om relaterade sökord och hur mycket sökvolym dessa sökord har.
du kan också använda Googles Sökordsplaneringsverktyg för att hjälpa dig hitta de bästa sökorden att rikta in sig på. Det kommer att ge dig Bud uppskattningar och totala sökningar, så att du kan göra en plan.
det finns tre frågor du kommer att ställa för att avgöra om du vill annonsera på ett visst sökord:
- söks sökordet i Google? Om det inte finns någon sökvolym, säger det att ingen skriver den frasen i Google. Det finns ingen mening med att annonsera på nyckelord som ingen söker.
- är den person som söker detta sökord sannolikt att köpa min produkt eller tjänst? Eller är det mer troligt att personen bara gör forskning utan avsikt att göra ett köp? Med andra ord, Vad är syftet med nyckelordet? När du börjar, vill du annonsera på vad jag kallar ”köpa avsikt” nyckelord där personen tydligt vill köpa.
- har jag råd att annonsera på nyckelordet? Denna fråga är viktig, men det kräver lite matematik för att beräkna. Så låt oss ta en titt på det nu.
Google Adwords Steg #2: Har du råd att annonsera på topp sökord?
innan du slutför din sökordslista måste du se till att det är vettigt att rikta in den termen. Detta hindrar dig från att gå efter nyckelord där det inte finns någon chans att de är lönsamma. Det är bättre att köra dessa siffror nu innan du har sjunkit tid och pengar till en kampanj som är avsedd att misslyckas.
för att svara på frågan ” Har jag råd att annonsera på detta sökord?”du måste beräkna din maximala kostnad per klick (Max CPC). Du jämför ditt företags Max CPC med det beräknade nyckelordet CPC i sökordsverktyget för att se om du har råd att annonsera.
till exempel, om din Max CPC är $5 och den beräknade CPC är $4, vet du att det finns en bra chans att du lönsamt kan annonsera på det specifika sökordet.
din Max CPC bestäms av din webbplats omvandlingsfrekvens, vinst per kund och målreklamvinstmarginal. Om du inte känner till dessa siffror måste du gissa eller ställa in spårning för att beräkna dem mer exakt.
använd formeln nedan för att beräkna din Max CPC och jämför sedan med den beräknade CPC du hittade ovan:
Max CPC = (vinst per kund) x (1 – vinstmarginal) x (webbplatsomvandlingsfrekvens)
till exempel, låt oss säga att din genomsnittliga vinst per kund är $500, och av 1000 webbplatsbesökare konverterar du 10 till kunder. Det betyder att du har en 1 procent webbplats omvandlingsfrekvens.
om du är bekväm med en vinstmarginal på 30 procent, så här beräknar du din Max CPC:
Max CPC = $500 x (1 – 0.30) x 1% = $3.50
återigen måste din Max CPC vara i närheten av den beräknade CPC i Googles Sökordsplaneringsverktyg, annars är du i trubbel.
Antag att din Max CPC är $3,50 och den beräknade CPC för ett nyckelord är $10. I så fall måste du först öka antingen din vinst per kund eller din omvandlingsfrekvens innan du lönsamt kan annonsera på det specifika sökordet.
Google Adwords steg #3: Utför konkurrentanalys
vid denna punkt, du har nu en lista över ”köpa avsikt” sökord som du är säker på att du har råd. Nästa steg är att minska risken genom att utnyttja konkurrenternas intelligens.
i de flesta branscher hittar du konkurrenter som redan har testat och optimerat sina AdWords-kampanjer. Det betyder att de har räknat ut vilka sökord, annonser och målsidor som fungerar och inte fungerar på din marknad.
skulle det inte vara bra om du bara kunde hacka in i din konkurrents AdWords-konton och stjäla den informationen?
innan du kommer för långt på din olagliga hackingplott, borde jag låta dig veta om ett väldigt coolt konkurrensintelligensverktyg som heter KeywordSpy. KeywordSpy samlar, organiserar och ger enkel tillgång till alla dina konkurrenters historiska reklaminformation.
Tänk på det som din egen Delorean tidsmaskin!
för att skapa ditt konto, gå till www.KeywordSpy.com och klicka på knappen Gratis prov.
när du har registrerat dig och loggat in, kopiera sedan en av dina konkurrentdomäner till sökfältet och välj alternativet domäner som visas nedan.
(för att hitta dina konkurrenter, skriv bara in dina sökord i Google och kopiera sedan annonsörsdomänerna.)
när sökningen är klar klickar du på fliken PPC-nyckelord för att se alla nyckelord som din konkurrent annonserar på.
i det här exemplet annonserar konkurrenten på 50 nyckelord och du kan se datumet när de först började annonsera på varje nyckelord. Ju längre en annonsör har annonserat, desto bättre eftersom det innebär att nyckelordet genererar försäljning.
om nyckelordet inte var lönsamt skulle en smart annonsör pausa nyckelordet.
(viktig anmärkning: inte alla annonsörer är smarta, så använd inte blint denna tumregel.)
därefter kan du antingen manuellt söka igenom listan, eller så kan du exportera dem alla, ta bort irrelevanta sökord och sedan lägga till dem i listan med sökord som du redan hittat i Ubersuggest eller Googles Sökordsplaneringsverktyg.
när du är klar med att granska nyckelord klickar du på fliken Annonser för att granska din konkurrents annonskopia.
återigen kan du se datumet då annonsen testades, vilket indikerar om annonsen fungerar bra eller inte.
du kan också använda andra konkurrensanalysverktyg för att ta reda på mer om vad som fungerar för dina konkurrenter.
jag rekommenderar att du granskar flera konkurrenters annonser för att se vilka typer av erbjudanden som resonerar med din målmarknad. Medan du granskar annonserna, leta efter ett sätt att skilja ditt företag från alla dina konkurrenter.
differentiering är avgörande för AdWords framgång, vilket leder oss till steg fyra.
Google Adwords steg #4: utnyttja en kraftfull USP
din USP, eller unika säljargument, är vad som skiljer ditt företag från dina konkurrenter och ger dina framtidsutsikter en tvingande anledning att välja dig.
med andra ord svarar din USP frågan, ” Varför ska jag, din prospekt, välja att göra affärer med dig, mot alla andra alternativ, inklusive att inte göra någonting?”
när det gäller AdWords finns det tre viktiga skäl att skapa en kraftfull USP:
- en stark USP genererar mer trafik från kvalificerade framtidsutsikter (uppmuntra klick på dina annonser) och stöter bort oönskade leads (förhindra klick på dina annonser).
- en stark USP kommer att skjuta i höjden din försäljning omvandlingsfrekvens. Så du kommer inte bara att generera mer trafik eftersom du får fler klick på dina annonser, du konverterar också mer av din trafik till betalande kunder.
- en stark USP kan eliminera prisjämförelseshopping. Detta kan vara en spelväxlare eftersom du inte längre ses som en vara. Om du ger dina framtidsutsikter en tvingande anledning att göra affärer med dig kontra dina konkurrenter, då priset blir en sekundär fråga.
OK, en USP är en viktig ingrediens. Det är vettigt, men hur skapar du en?
Tja, först fokuserar du på dina kärnstyrkor. Vad är du bättre på än dina konkurrenter?
för det andra, prata med dina kunder, och ännu viktigare, lyssna på dem. En bra USP bygger på kundinsikt, så fråga dina kunder varför de gör affärer med dig. Ställ också frågor för att avgöra vad dina kunder ogillar om din bransch och vad dina kunder önskar att du kan tillhandahålla utöver dina kärnprodukter eller tjänster.
tredje, analysera dina konkurrenter och leta efter en öppning. Det viktigaste ordet i unique selling proposition är unikt.
för att skapa en riktigt stark USP måste du studera dina konkurrenters annonser, webbplatser och marknadsföringsmaterial och hitta din möjlighet att sticka ut. Jag rekommenderar att du använder ett kalkylblad för att organisera alla dina konkurrenters annonser och webbplatser, så att du lättare kan hitta gemensamma drag. När du gör detta, leta efter en öppning för att säga något unikt och överlägset.
för att komma igång, här är en kraftfull USP jag är säker på att du kommer att känna igen: ”färsk varm pizza levereras i 30 minuter eller mindre, garanterat.”
Var har du hört den linjen tidigare? Det är Domino ’s Pizza’ s USP, och de använde den för att bygga ett miljarder dollar imperium.
de hävdar inte att de är alla saker för alla. Faktum är att de inte ens nämner kvalitetsingredienser, pris eller smak. De fokuserade hela sin verksamhet på det som deras kunder bryr sig mest om – snabb leverans i tid.
bild några studenter sent lördag kväll med munchies, och du tittar på Domino Pizza ideal kundprofil!
Google Adwords Steg # 5: Har en oemotståndlig erbjudande
vad kan du erbjuda i din AdWords-kampanj som är så övertygande dina utsikter skulle vara en dåre att inte vidta åtgärder? Hur kan du sticka ut från alla andra annonser dina utsikter kommer att se i sökresultaten?
svaret är ditt oemotståndliga erbjudande, som består av följande fyra komponenter:
värdefullt
din produkt eller tjänst måste vara mer värdefull än priset. Det är marknadsföring 101. Det betyder inte att ditt erbjudande måste vara billigt. Du behöver bara tydligt definiera allt värde din produkt eller tjänst ger till din kund och se till att det uppväger din prislapp.
trovärdig
när du gör ett erbjudande som verkar vara för bra för att vara sant, kan dina utsikter vara lite skeptiska. Så du måste ge en trovärdig anledning till ditt erbjudande.
om du till exempel kör en speciell försäljning måste du förklara varför du erbjuder en så brant rabatt. Anledningen kan vara vad som helst: rensa ut lager, försäljning i slutet av året, fira ett årsdag, öppna en ny butik, din födelsedag och så vidare.
minska eller omvänd Risk
alla är rädda för att bli lurade online. En av de bästa taktik för att minimera risken för din kund är med en pengarna-tillbaka-garanti. En pengarna-tillbaka-garanti sätter all risk på ditt företag för att leverera utmärkt service, annars måste du ge alla pengar tillbaka till kunden.
när det är möjligt rekommenderar jag alltid att du inkluderar någon form av garanti i ditt erbjudande. Det kommer att förbättra dina svarsfrekvenser, och det är ett bra sätt att skilja dig från dina konkurrenter.
uppmaning till handling
en av mina grundskolans konstlärare gav mig en gång fantastiska råd när han undervisade i en klass. Han sa till mig att alltid ”Använd KYSSMETODEN… håll det enkelt, dum.”Jag insåg inte då, men det är verkligen ord att leva efter, särskilt när du skapar ett oemotståndligt erbjudande.
om du vill att dina utsikter att plocka upp telefonen och ringa dig, sedan göra det kristallklart och enkelt att ringa dig. Förvänta dig inte att dina utsikter ska ansluta prickarna eller söka runt din webbplats för att ta reda på nästa steg. Använd en stark uppmaning till handling och håll det enkelt.
vid denna tidpunkt undrar du förmodligen om du någonsin kommer att skapa din AdWords-kampanj. Vi är redan halvvägs genom stegen, och du har inga annonser att visa för det!
lita på mig, de första fem stegen är absolut kritiska, och du kommer att tacka mig senare när du är annonser är levande och du genererar vinst, i stället för förlust.
men eftersom du bad om det, låt oss dyka in och prata om att skapa dina annonser.
Google Adwords steg #6: skapa övertygande annonser
med AdWords sökannonsering betalar du bara när folk klickar på dina annonser. Därför har dina annonser två mycket viktiga jobb:
- locka kvalificerade framtidsutsikter så att de klickar på din annons i stället för konkurrenternas annonser.
- avvisa okvalificerade utsikter så att de inte klickar och slösar bort din annonsbudget.
det betyder mer trafik, mer försäljning och mindre bortkastade pengar på okvalificerad trafik, vilket alla leder till högre vinster för dig.
det finns ytterligare ett viktigt jobb för dina annonser. Övertygande annonser med hög klickfrekvens (CTR) ökar ditt kvalitetsresultat, vilket i sin tur sänker kostnaden per klick för dina sökord.
så dina annonser påverkar direkt hur mycket du betalar per klick för vart och ett av dina sökord. Stora annonser kommer att sänka dina kostnader, medan usel annonser kommer att höja dina kostnader.
ser du varför steg # 6 är så viktigt? Det är också därför alla tidigare steg krävs, eftersom vi använder dem alla för att göra annonserna mer övertygande.
det finns fyra viktiga komponenter i dina AdWords-textannonser:
- rubrik
- beskrivning rad 1
- beskrivning rad 2
- visa URL
rubrik
rubriken är den mest kritiska komponenten eftersom det är det första dina utsikter kommer att läsa. Försök att inkludera ditt sökord i dina annonsers rubrik eftersom Google kommer att djärva texten, vilket gör att den sticker ut från andra annonser.
Detta är också det enklaste sättet att se till att din annons är 100 procent relevant för prospektsökning.
en annan bra strategi är att ställa en fråga i rubriken. Till exempel, om nyckelordet är ”New york City Tandläkare” då en övertygande rubrik är ”behöver en New York Tandläkare?”
inte bara är en del av nyckelordet i rubriken, men frågan kommer att få utsikterna nickar huvudet ja. Som alla stora säljare vet är bara ett ja ibland allt som krävs för att starta en kedjereaktion som leder till försäljningen.
Google AdWords tillåter 30 tecken för din rubrik så gör varje bokstav räkna och använda förkortningar när det är möjligt.
Beskrivningsrad 1 och 2
i dina två beskrivningsrader, upprepa fördelarna med din tjänst, ange din USP, ge socialt bevis och/eller beskriv ditt erbjudande. Och, naturligtvis, inkludera din uppmaning till handling. Du har bara 35 tecken för varje beskrivningsrad, så använd igen förkortningar för att passa mer av ditt meddelande.
visa URL
visa URL är en lätt förbises område av dina annonser. Kopiera och klistra inte bara in ditt domännamn. Använd istället din visningsadress för att inkludera ditt erbjudande, din uppmaning, din USP eller något annat som gör att dina annonser sticker ut.
här är tre exempel på en tandläkare för att ge dig en uppfattning om vad du kan göra:
- www.domain.com/Whiter_Smile
- www.domain.com/NYC_Dentist
- www.domain.com/Free_Whitening
innan vi går vidare vill jag visa dig ett exempel på en bra annons och en dålig annons, så att du kan se skillnaden.
exempel på en bra annons för sökordet ”appliance repair”:
Samma Dag Sub-Zero Reparation
24 Timmars Service… Inom 1 Timme
$25 Rabattkupong. Ring Oss Nu.
som du kan se är annonsören tydligt inriktad på en specifik nisch-personer med Sub Zero-apparater. De erbjuder övertygande fördelar, inklusive samma dag 24-timmars service inom en timme. De har ett erbjudande om en $ 25-rabattkupong. Och de har en tydlig uppmaning att ringa nu.
Observera att jag skulle försöka förbättra den här annonsen genom att inkludera nyckelordet i titeln för att göra det mer relevant för sökfrasen.
exempel på en svag annons för sökordet ”appliance repair”:
familjeägt sedan 1939 för alla
din apparat behöver ring nu
rubriken på denna annons var namnet på företaget, vilket inte är relevant för nyckelordet ”appliance repair.”Om du inte är ett stort namn, kommer ingen att känna igen eller ens bry sig om ditt namn. Det är inte övertygande och det finns ingen kongruens från nyckelord till annonsen.
dessutom är” familjeägt sedan 1939 ” inte en specifik fördel. Det finns underförstådda fördelar om utsikterna sätter två och två tillsammans och tror livslängd är lika bra service. Men det är mycket att fråga och följer helt klart inte KISS-principen. Håll dig till uttryckliga fördelar snarare än underförstådda fördelar i dina annonser.
slutligen är frasen” för alla dina apparatbehov ” så vag som du kan vara. Detta är ett exempel på att försöka vara allt för alla människor, snarare än att lösa ett mycket specifikt problem för en mycket specifik målkund.
Google Adwords Steg # 7: Använd relevanta målsidor
vid denna tidpunkt har dina utsikter sökt efter din produkt eller tjänst. De tyckte att din annons var övertygande jämfört med alla andra alternativ, klickade för att lära sig mer och landade på din webbplats.
nu vad?
Tja, om du är som en hel del Första gången annonsörer, då dina utsikter är nu på din hemsida skrapa huvudet försöker lista ut vad som just hände. Annonsen gav ett löfte som Hemsidan inte kunde hålla.
det beror på att din hemsida inte är en annonseringsmålsida!
hemsidor förklara allt ditt företag gör, alla dina produkter och tjänster, och alla de olika kunder du tjänar. Med andra ord är din hemsida inte 100 procent relevant för det sökta sökordet och annonsen klickade. Gör inte detta misstag.
skapa istället en dedikerad målsida som matchar sökordet och annonsen. Målet är att göra hela försäljningsprocessen kongruent så att dina utsikter ständigt lugnas att hon går rätt väg.
den viktigaste komponenten på din målsida är din rubrik, vilket är det första som dina utsikter kommer att läsa. Din rubrik måste fånga uppmärksamhet, upprepa erbjudandet i annonsen och tvinga dina utsikter att fortsätta läsa resten av sidan.
kopian av högkonverterande målsidor bör återigen vara relevant för sökordet och annonsen klickade på. Inkludera din USP, fördelarna med din produkt eller tjänst, Detaljer om din oemotståndliga erbjudande, sociala bevis, trovärdighet att du är en legitim verksamhet, och en stark uppmaning till handling.
Google AdWords steg #8: konverteringsspårning
vi är nästan redo att ställa in din kampanj i AdWords, men det finns en sista ingrediens: konverteringsspårning.
om du hoppar över det här steget vet du aldrig vilka sökord och annonser som genererar försäljning och vilka som bara förlorar pengar. Med andra ord kommer du inte att kunna optimera din kampanj när den är igång.
konverteringsspårning mäter försäljningen som genereras av din AdWords-kampanj. Mer specifikt vill du veta vilka sökord och vilka annonser som genererar försäljning.
om en del eller alla av din försäljning sker online med en e-handel kundvagn, sedan konverteringsspårning är ganska enkelt. Använd bara den inbyggda Google AdWords konverteringsspårning.
Google Ads konverteringsspårningskoden finns i ditt Google Ads-konto under verktygsikonen och sedan ” mätningar > konverteringar.”
för att skapa en ny konvertering, klicka bara på knappen och följ stegen för att definiera din konvertering. Lägg sedan till det lilla kodavsnittet i din beställningsformulär tack-sida eller kvittosida.
den här koden liknar Google Analytics-koden om du har den installerad på din webbplats, men den ska bara vara på den sista sidan efter att en kund har slutfört sin beställning.
sedan, när en kund landar på din kvittosida eller tacksida, spårar Google konverteringarna i ditt AdWords-konto automatiskt. Det är verkligen allt som finns till det, och det finns ingen anledning att inte installera detta innan du slår på dina annonser.
Google kan också spåra appinstallationer, webbkonverteringar, telefonsamtal och offlinekonverteringar.
vad händer om du genererar leads online, men du stänger slutligen försäljningen ”offline” – via telefon eller personligen-snarare än online? Det är uppenbart att du inte kan lägga till en konverteringskod i ditt kassaregister, så vad kan du göra?
de tre taktik jag rekommenderar för att spåra offline försäljning är:
- skapa en konverteringssida i din försäljningsprocess. Skicka till exempel alla dina kunder till en speciell sida för att få kvittot, skapa ett konto online eller ladda ner ett viktigt dokument. Tänk på ett sätt att få dina kunder till den webbsidan och lägga till AdWords-koden på den sidan. Nu kan du spåra försäljningen.
- Använd unika kupongkoder i dina annonser och målsidor. Om du använder unika kupongkoder i dina annonser och målsidor kan du matcha koderna tillbaka till annonsen och sökordet som genererade försäljningen.
- använd spårningstelefonnummer i dina annonser och målsidor. Om du använder unika spårningstelefonnummer kan du matcha samtal och efterföljande försäljning till de annonser och nyckelord som genererade försäljningen.
när konverteringsspårning är på plats är det dags att logga in på Google AdWords och ställa in din första kampanj.
Google AdWords-gränssnittet gör kampanjinställningen en bris, men accepterar inte blint standardinställningarna. Några av dem kan få dig i trubbel.
Google AdWords Steg # 9: AdWords-inställningar för framgång
som jag nämnde gör Google Ads ett bra jobb för att göra det ganska enkelt att ställa in din kampanj. Klicka bara på den blå plussymbolen, sedan på knappen Ny kampanj, som visas nedan, och följ stegen för att lägga till dina annonser och nyckelord.
processen är ganska enkel; men många av standardinställningarna är inte i ditt bästa intresse. Det är därför steg # 9 är att använda rätt AdWords-inställningar för framgång.
här är de viktigaste inställningarna att se upp för:
- Sök vs. Display
- Enhetsbud
- sökordsmatchningstyper
- negativa sökord
Sök vs. Display
välj Endast söknätverket för din kampanjtyp, så du riktar dig bara till Googles söknätverk och inte till Visningsnätverket.
display-nätverket är ett helt annat djur än sökannonsering och det kräver en annan uppsättning nyckelord, annonser och målsidor. Så ställ alltid in separata kampanjer för att rikta in sig på varje nätverk.
sökordsmatchningstyper
många första gången annonsörer har ingen aning om att det finns olika matchningstyper. Som ett resultat slösar de pengar på irrelevanta sökfraser som inte ingår i nyckelorden som anges i kontot.
det finns tre huvudsakliga sökord matchningstyper:
- bred
- fras
- exakt
bred matchning som du nu vet är standardmatchningstypen. Om du lämnar dina sökord som bred matchning, kommer Google att visa dina annonser för alla sökfras som Google tycker är relevanta för ditt sökord.
det betyder att dina annonser får fler visningar, men du kommer sannolikt att visa annonser till irrelevanta sökfraser som bara slösar bort din budget. Så jag rekommenderar inte bred match.
fras match sökord kommer att utlösa annonser när den exakta frasen är en del av sökordet skrivs in i Google. Till exempel, om din fras match sökord är ”office space,” då din annons visas för ”New York office space” och ”office space i New York.”Din annons visas dock inte för” office in space ”eftersom frasen” office space ”bryts upp av ordet” in.”
Phrase match ger dig mycket mer kontroll över dina annonser än Broad match. För att ändra ditt nyckelord till frasmatchning, lägg bara till citat runt nyckelordet (se bilden nedan).
exakt matchning berättar helt enkelt att Google bara visar din annons när det exakta sökordet skrivs in i Google. Du får mest kontroll med exakt matchning, men du begränsar din exponering. För att ställa in din matchningstyp till exakt matchning, Lägg till hakparenteser runt dina sökord (se bilden nedan).
jag rekommenderar att du börjar med Phrase match eftersom du får det bästa av två världar när det gäller inriktning och räckvidd. Men när du använder frasmatchning måste du se till att du inkluderar negativa sökord.
negativa sökord
negativa sökord ger dig möjlighet att blockera fraser från att utlösa dina annonser. Om du till exempel är ett uthyrningsföretag för kontorslokaler som annonserar på frasen match sökord, ”office space,” då vill du blockera sökordet ”film.”
på så sätt visas inte dina annonser för uthyrning av kontorslokaler för personer som söker efter Office Space-filmen.
för att lägga till negativa sökord, gå till fliken nyckelord i ditt konto, bläddra ner och klicka på länken negativa sökord (se bilden nedan).
klicka sedan på knappen Lägg till för att lägga till de sökord du vill blockera.
när du har slutfört installationsprocessen är du redo att aktivera annonserna och börja optimera din kampanj!
Google Adwords steg #10: optimering
så snart du ställer in din budgivning, aktiverar din kampanj och Google godkänner dina annonser kan du ta ett djupt andetag. Grattis, dina annonser är live!
tyvärr kan du inte koppla av ännu. De flesta kampanjer är inte lönsamma från början och de kräver alltid kontinuerlig optimering för att vara lönsamma.
det finns tre huvudområden för att förbättra din AdWords-kampanjprestanda:
- dina sökord Bud. Jag rekommenderar att du använder Smart Bidding för att komma igång, men när du börjar generera klick och försäljning kanske du vill justera dina bud i enlighet därmed. Om dina sökord genererar försäljning lönsamt och du inte rankas #1, fortsätt sedan höja dina bud. Om dina sökord inte genererar försäljning lönsamt måste du självklart sänka dina bud eller pausa nyckelordet helt.
- din annonsklickfrekvens (CTR). Som jag nämnde tidigare påverkar din ANNONSKTR direkt ditt kvalitetsresultat, vilket i sin tur avgör hur mycket du betalar per klick. För att optimera din CTR testar A / B olika annonser för att se vilken version som får flest klick.
- din omvandlingsfrekvens för målsidor. Det sista området att optimera är din målsida. Det finns många verktyg som hjälper dig att testa olika målsidesversioner, men om du precis börjar rekommenderar jag att du använder Google Optimize. Det är enkelt och gratis att komma igång. Skapa ett experiment för att testa två olika versioner av din målsida och mäta för att se vilken som genererar flest konverteringar.
slutsats
nu bör din Google AdWords-kampanj ställas in så att du fokuserar på att optimera sökordsbud, annonsklickfrekvens och konverteringsfrekvens för målsidor.
om du följer dessa tio steg kommer du att vara på god väg till en lönsam Google AdWords-kampanj. Lycka till!
har du lanserat en framgångsrik Google Ads-kampanj? Vilka tips har du att dela?
öka din trafik