klockorna i Saint John recension

doctor-who-series-bells-poster-c-landscape

Clint Hassell ger sin dom på 2013 öppnare.

jag rotar inte för Clara.

där sa jag det. Jenna-Louise Coleman är sympatisk nog, och hon har verkligen levererat löftet om att prata ännu snabbare än Matt Smith, men hittills har Doctor Who gett mig liten anledning för mig att vilja att Clara ska resa med doktorn. Clara-as-Oswin var en smällare och ett geni, Clara-as-Governess Montague var hängiven och feisty, och unga Clara var empatisk och klok. Clara vi möter i” The Bells of Saint John ” verkar vara ännu en ung, vacker, omotiverad, modern brittisk kvinna för att fungera som en följeslagare till doktorn. Claras enda definierande drag är att hon har dött två gånger, bara för att dyka upp igen vid en annan tidpunkt . . . vilket är bra, eftersom läkaren inte är intresserad av hennes karaktär, men i mysteriet hon presenterar. Efter att ha spenderat tre år på att titta på de exakta historiabågarna spela ut med Amy, Rory och River, finner jag ingen anledning att bli känslomässigt investerad i Claras rehashed storyline.

det hjälper verkligen inte att ”The Bells of Saint John” innehåller många plotpunkter som tidigare använts av Steven Moffat i sina egna skript: TARDIS-telefonen ringer (”the Empty Child”), ett monster efterliknar en karaktär som tidigare var känd för huvudpersonen som en från en barnbok (”Pandorica öppnar”), människor laddas upp som datordata och maskiner vänder sig för att avslöja mänskliga ansikten (”tystnad i biblioteket”/” Forest of the Dead”), doktorn använder en robot som en stand-in (”the Wedding of River Song”) – heck, till och med” Don ’ t click ”intro påminner om tio ’s” don ’ t blink ”varning från” Blink.”Lägg till det Jammie Dodgers, en slam på Twitter, och ännu ett uttalande av” Doctor who?”och det här avsnittet blir ett lapptäcke av Moffats tidigare skript.

den-bells-of-saint-john-pics-batch-(1)

den-bells-of-saint-john-pics-batch-(1)

ett annat inneboende problem med” The Bells of Saint John ” är att manuset är två gånger beroende av datorhackning som en plotanordning. Medan jag förstår behovet av den berättande genvägen, saknar båda scenerna någon verklig spänning, eftersom doktorn och Clara verkar lyckas genom att bara fake-typing i en feberisk takt på en liten bärbar dator. De två scenerna saknar handling och doktorns varumärkesuppfinning – som båda demonstreras bättre när doktorn och Clara styr planet, eller när doktorn skickar Skedhuvudet för att ladda upp Fröken Kizlet till Internet.

med det sagt finns det saker att njuta av i ”The Bells of Saint John.”Tanken på att slå på alla lampor i ett grannskap, samtidigt som man slog ut hela London – vilket skapade ett synligt mål för ett kraschande plan – var smart i sin enkelhet. Jag har inte varit så glad över en Moffat-skriven plotpunkt sedan doktorn besegrade tystnaderna i ”Day of the Moon.”

jag applåderar också det till synes kontinuerliga skottet av doktorn som drar Clara från gatan framför hennes hus, in i TARDIS och sedan ut i kabinen på ett luftburet plan. En liknande scen uppnåddes med hjälp av praktiska (dvs icke-digitala) effekter för att demonstrera det inre arbetet i kindness center, i ”The Girl Who Waited.”Klippet från” The Bells of Saint John ” är verkligen mer kinetiskt, och var de digitala effekterna som användes för att maskera skärningarna mellan de tre skotten kombinerade för att bilda scenen inte så spektakulärt hemskt, skulle scenen vara en höjdpunkt i den återupplivade serien.

serie 7 del 2 galleri 1 (2)

serie 7 del 2 galleri 1 (2)

även om Eccleston och Tennant skildrade doktorn annorlunda – nio mer distraherade och gruff, tio mer charmiga och urbana – båda avbildade doktorn som inte bara socialt lugn, men som magnetisk. Eleven har karakteriserats som alltmer omogen, med Smiths skildring som betonar doktorns knäppa, främmande natur. Medan den kombinerade effekten har gett några roliga resultat – Matts ”drunk giraffe” – dans vid dammarnas bröllop är min personliga favorit-är det svårt att föreställa sig att Elva kan glida sömlöst in i en middagsfest som, säga, tio gjorde i ”Voyage of the Damned” eller ”The Unicorn and the Wasp.”Scenen där Eleven tar ett glas vatten, blommor och kakor till en omedveten Claras säng påminner mig om att han, trots skillnaderna i elevens personlighet, fortfarande är läkaren och att han fortfarande kan relatera till mänskligheten på ett moget sätt.

det faktum att unga Claras handstil växte gradvis mer vuxen när hon åldrades – vilket framgår av insidan av hennes resebok – får mig att le och är förmodligen det enda ögonblicket i det här avsnittet Jag rotar för henne att resa med doktorn. Jag skulle mycket hellre Clara ’ s story arc vara doktorn som tar henne att besöka alla 101 platser att se, bara från ett mer kreativt ”all-of-time-and-space” perspektiv. (”Se inte bara pyramiderna, se när de byggdes”, till exempel.)

serie-7-del-2-Kommer-snart-trailer-(12)

serie-7-del-2-Kommer-snart-trailer-(12)

en annan fix: scenen med doktorn och Clara som kör en motorcykel genom Londons gator är både mot kontinuitet och en ytterst dum ursäkt för att visa doktorn på en motorcykel. Jag önskar att de två körde sin nyuppfunna ”quadracycle” istället.

medan jag tycker att plottet är svagt, gillar jag verkligen mycket av episodens dialog. Moffats manus har flera mördarlinjer:

• ”Elva är bäst. Du kommer att gråta ut dina ögon.”
  • ” det är som odödlighet. Bara dödlig.”
  • ” det är en tidsmaskin – du behöver aldrig vänta på frukost.”
  • ” den som är efter oss tillbringade hela natten på att leta efter oss. Är du trött? Tja, då föreställa sig hur de känner – de kom den långa vägen ’ runt.”
  • ” jag kan inte berätta för framtiden, jag jobbar bara där.”

jag gillar särskilt Pre-credits teaser, särskilt det chillande, hjärtskärande ögonblicket när du inser att den unge mannen redan är instängd på Internet, och att hans varning/uppmaning till hjälp kommer att bli oupphörlig. Vidare uppskattar jag de olika platsbilderna som etablerar den stora intelligensens spridning till andra länder, inklusive Frankrike, Kina och USA. Dessa korta klipp – särskilt kvinnan som talar i hennes inhemska kinesiska-breddar episk kvalitet av episoden och visar att doktorn är jordens beskyddare, inte bara av dagens England.

Vem är” kvinnan i butiken ”som beskriver läkarens telefonnummer som”den bästa hjälplinjen där ute”? ”I universum,” sa hon ”- Vem kan ” hon ” vara? Rose Tyler arbetade i en butik, men det var innan hon träffade läkaren – som berömt sprängde Henriks bara några minuter efter att de två träffades. (”Trevligt att träffa dig, Rose. Kör för ditt liv!”) Martha Jones arbetade i en butik . . . 1969. Min gissning är att kvinnan i fråga är Sally Sparrow, som arbetar från den antika boken/sällsynta DVD – butiken som hon öppnade med Larry Nightingale i slutet av ”Blink”-en subtil hänvisning till ännu en Moffat-penned episod. Kanske är hon den som sålde Clara en kopia av tidigare följeslagare som blev mitten av århundradet-bokförlag Amelia Williams Summer Falls?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.